Wednesday, April 28, 2004

Google Search: Re: Download kirkebøger

neat little hack by Jakob Hofmann who wrote:-


Hej.

Jeg har leget lidt her i aften - jeg har lavet et lille simpelt program, der
kan hjælpe med at downloade alle sider i en kirkebog fra
http://www.arkivalieronline.dk. Håber du kan bruge det...

Du kan finde programmet på
http://home20.inet.tele.dk/alijakob/arkivonline.exe (fylder ca. 242K)

Du skal gøre følgende (det er endnu lidt sårbart så følg instruktionerne
lidt nøje):

1) Find den aktuelle kirkebog/folketælling du ønsker downloaded - dvs. du
skal finde et sogn og derefter vælge en bog, så du får mulighed for at
downloade siderne (f.eks. 1 af 240). Her på denne side skal du vælge at få
vist kildekoden (Internet Explorer: højre-klikke og vælge "Vis kilde").

2) Du skal kopiere hele kildekoden ind i HTML-source feltet

3) Du må og skal herefter åbne en af siderne og få den vist (tryk på Hent
opslag).

4) Så skal du indtaste navnet på stien i "URL-adresse" feltet - dette er
f.eks. "http://www.arkivalieronline.dk/kirkeb%F8ger/335/A/.
Bruger du f.eks.
det gratis plug-in AlternaTIFF kan du vælge menu-knappen og punktet "Copy
image location". I feltet URL-adresse kan du så vælge at højre-klikke og
sætte ind.

5) Du skal vælge hvor du vil have filerne gemt - husk at afslutte med "\" -
altså f.eks. "C:\kirkebøger\".

6) Nu trykker du på knappen "Hent.." og læner dig tilbage et stykke tid mens
den arbejder...

7) Hvis du vil downloade flere bøger skal du gentage ovenstående punkter. Du
kan altid trykke "Annullér" for at stoppe, men husk så at sidste TIF-fil
ikke vil være fuldstændig...

8) Når alle sider er downloaded, kan du f.eks. åbne Internet Explorer og
vælge "Fil", "Åbn" for at se siderne. Held og lykke..

Det med småt: Jeg fratager mig ethvert ansvar for hvordan du bruger dette
program. Selvom dette kan give umiddelbart mere pres på f.eks.
arkivalieronline.dk's server, så mener jeg at presset vil være betydeligt
mindre over sigt. Flere gange kigger jeg på samme side og det tager lang tid
at gøre "online" - mens jeg her anden gang ikke vil lægge pres på deres
server... - så skulle der helst ikke være nogen, der bliver sure... :-)

Mvh Jakob
archives

0 Comments:

Post a Comment

<< Home